boekenkast




04.02.2012

De afgelopen week had de bijlage van de Volkskrant, foto's en teksten over boekenkasten van verschillende personen.
Ik gek op boekenkasten,een goed gevulde boekenkast ademt rust.Even iets anders in de krant dan al dat hijgerige gedoe over rente, bezuinigingen en boosaardigheid in de politiek.
Bij verschillende mensen wordt een inkijkje gegeven, hoe zij zelf hun boekenkast indelen.
Een grote foto van Jan Siebelink, voor een boekenkast met niet alleen boeken maar ook rommeltjes, een potje, een doosje, een foto en een wijnglas.Wat doet een schrijver, wetenschapper of een actrice? Boeken sorteren op alfabet, op formaat of op kleur?
Mieke van der Weij: Je boekenbezit is een landkaart van je ziel. Waarom zou alles wat geen direct praktisch nut heeft, meteen de deur uit moeten? Dit sluit mooi aan bij het gezegde:Toon mij uw boekenkast en ik zeg u wie u bent.
Leren kinderen op school nog gezegdes en spreekwoorden?Dat wordt een taalspelletje met mijn kleinkinderen.
Na het lezen van de verschillende intervieuws, Joost Nijsen heeft een hele mooie kast, van de grond tot aan het plafond, langs verschillende muren, werd ik mij bewust dat ik naar mijn eigen kasten keek. Hoe heb ik mijn boeken ingedeeld?
De vrouwen en de mannen gescheiden in ieder geval. Zodat ik precies weet naar welke kast ik lopen moet om een boek te pakken.Binnen die splitsing zoveel mogelijk op alfabet.Van Anaïs Nin tot Simone de Beauvoir, naar Doris Lessing. Emancipatorische schrijfsters,jaren zeventig,bij elkaar, dan de 'gewone'romans.
Politieke schrijvers,Solzjenitsyn o.a., in de kast aan de andere kant van de kamer. Ook de esoterische boeken, dromen, religie, alternatieve therapieën en Tarotboeken staan in die kast.De kinderboeken voor de jongsten van mijn clan en hun puzzels, op kniehoogte.
Twee planken voor tijdschriften.Ik koop ze niet vaak, maar de Groene Amsterdammer en Maarten zijn wel de magazines die ik graag lees. Deze boekenkasten,heb ik pas sinds de zomer. Daarvoor waren het een stelletje planken, met snoeren van de muziekafdeling, zichtbaar achter de boeken hangend.
Ik weet nog dat mijn schoonzoon riep,toen ze voorstelden voor mijn verjaardag de benedenboel te schilderen, 'dan die planken weg en een mooie strakke muur'.
De boeken moesten maar in dozen naar de zolder.Ik was geschokt. Die boeken, mijn identiteit in een doos op zolder? Ik kan zo genieten van het licht en schaduwspel van de lampen in die kast met mijn boeken voor het grijpen.Er gaat rust van uit.
Dus: dit is mijn boekenkast, zeg mij wie ik ben.

btemplates

6 reacties:

lebonton zei

zeg mij wie ik ben..
dat kan bij ons beter niet. onze boekenkasten verkeren continu in staat van opstand. de aanwas, het onvermogen afscheid te nemen, de omvang van het boek vs de hoogte van de plank. ellende, maar wel mooi.

Athy zei

Dit gelezen hebbende zou ik zeggen: warme mensen.
Dag Ton.

Anoniem zei

ik heb nog altijd geen boekenkast,
veel van mijn boeken zijn gesneuveld na het beeindigen van
mijn relaties, een stuk of dertig, veertig lagen er bij mijn moeder, die ze weggegeven heeft, niet wetende dat ze van mij waren, ik heb nog een kleine stapel boeken die her en der verspreid over het huis liggen,
gedeeltelijk netjes opgeborgen in een boekenkast op zolder waar voornamelijk videobanden van de kinderen liggen en knutselspul.

verder heb ik zo'n zwervend bestaan geleid, dat het de laatste tien jaar niet is gelukt een stabiel boekenbezit op te bouwen.

zodra er wat meer rust in de tent is, claim ik een hoekje in de woonkamer met daarin een kast voor mijzelf.


overigens de antwoord op je vraag is, mijns inziens,
je bent leesgraag, houdt van glazen bokaaltjes en van je kleinkinderen:)
en zeer geordend, want jouw sortering op geslacht en alfabet, zal ik jou niet snel nadoen.

Athy zei

Het goede nieuws is, dat je altijd opnieuw kunt beginnen aan een boekenkast.Het is inderdaad een produkt van op je plaats aangekomen zijn. Zeer geordend, daar moest ik om lachen, want ik kan ontzettend de boel de boel laten en alles op alfabet zetten, is niet helemaal gelukt.Ik ben leesgraag, zonder meer en van mijn kleinkinderen houd ik onvoorwaardelijk.
Dankjewel voor je reactie. Groet!!

Margaret Paige zei

Leuk om deze blog te lezen Athy. Ik kwam erop door te zoeken via Google naar: "je boekenbezit is ook een landkaart van je ziel" Ik vond dat in de Volkskrant ook zo'n mooie zin dat ik hem heb genoteerd.
Ik vind jouw indeling grappig - het is bij mij nooit opgekomen om boeken te rangschikken naar geslacht van de schrijver. Ik heb boeken in het Engels apart en boeken in het Nederlands en dan boeken in andere talen.
Ik schrijf ook (onregelmatig) blogs en een paar gaan over boeken.





























"je boekenkast is de landschap van je ziel"

Athy zei

Ga ik kijken of ik je blog kan vinden, ben benieuwd. Groet!!

Een reactie posten