Lia Dorana; een herinnering

gelijk een vage herinnering.
Met een naam in mijn hoofd word ik wakker. Het is half acht, de zon schijnt en tekent door de jalouzie een patroon van strepen op de muur achter het voeteneind van mijn bed.
Een wijsje zoemt door mijn hoofd. Een lied dat Lia Dorana heeft gezongen in een musical. Ik kan niet op de naam komen. Nu ik al een paar weken aan het grasduinen ben in mijn herinneringen word ik vaker geconfronteerd met flarden verleden tijd waarvan ik wel beelden heb, maar de namen niet te pakken krijg. Frustrerend, dat lied en het zoeken naar de naam zal door mijn hoofd gaan totdat ik het weet. Al duurt het dagen en al doe ik ondertussen duizend andere dingen.
Lia Dorana zingt: Eén rijke bink, één abonné,
                            Niet zo robuust,héél gauw tevree,
                            Och, waar is ie gebleven,
                            Waar moet ik nu van leven.

Er is ook een film geweest: Shirley MacLain, ondersteboven hangend aan een lamp boven een biljarttafel. Zingend: O didoddidop alles staat op zijn kop,
                                  O diddodidop alles draait in galop,
                                  O ik voel mij zo raar,alles draait door elkaar,
                                  Dat komt alleen door jouw lekkere smoel.

De film is erg Amerikaans, ik heb er vreselijk om gelachen en hem zeker twee maal gezien.
Maar hoe heet nu toch die tegenspeler van Shirley MacLaine.
Ik kom er niet uit. Als ik beneden sinasappels sta uit te persen en een ontsnapte pit uit mijn glas probeer te vissen, weet ik het: Jack Lemmon was haar tegenspeelster.
En hoe heet nu die film.

De musical heb ik nooit gezien,een Nederlandse productie met de Belgische Lia Dorana in de hoofdrol.
Hoe ik aan de langspeelplaat gekomen ben weet ik niet. Het was geen nieuwe plaat, ik kreeg hem, te leen? O help, dat weet ik ook niet meer, van wie?
Ik vond de teksten zo romantisch, de stem raakte mij: Als het nacht is in Parijs
                                                                                    de straten leeg en grijs
                                                                                    je weet niet waar je bent
                                                                                    zonder je man, je vent.
                                                                                    Je voelt je lichaam gaat
                                                                                    slechts als een automaat
                                                                                    je weet niet wie je bent
                                                                                    zonder je man, je vent.
Veertien jaar was ik, toen ik voor het eerst met mijn ouders in Parijs ben geweest. In mijn herinnering hield mijn vader mij twee weken lang stevig bij de pols.Ik was nieuwsgierig, leek ouder en jonge mannen keken naar mij, meer dan mijn vader lief was, al had ik daar niet zo'n erg in, hij wel.
Parijs, de stad der zonde, volgens ouders en schoolopvoedkundigen. En wat was ik daar nieuwsgierig naar.
Eén besluit had ik al genomen: Ik wilde alles beleven wat het leven mij te bieden had, zondig of niet, goed of fout.Mijn moeder had mij gewaarschuwd: doe niets waar je later spijt van krijgt en ik besloot ter plekke dat ik alles zou doen en nergens spijt van zou krijgen.
Dit alles overdenkende, weet ik het: Irma la Douce; de film met Shirley Maclain en Jack Lemmon.
De musical was er eerder maar had de zelfde naam, met Lia Dorana. De musical kan ik niet meer zien, de film heb ik genoeg gezien maar zou er een cd bestaan van de teksten?
Mijn herinnering is verre van compleet  maar heeft wel kop en staart gekregen.Ik loop nog dagen te neuriën, denkend hoe ik later in mijn eentje door Parijs zwierf in de periode dat ik in dat bidonville werkte vlak bij Parijs, met alle avonturen van dien.









                                 














                       

btemplates

6 reacties:

Hippocampi zei

eergisteravond parijs getoucheerd op de periferique; daar waar we ook elkaars hand vasthielden en in de andere ons navigatiesysteem en de kinderen voor even afgeleid waren, toen we hen de eiffeltoren wezen, terwijl parijzenaars over ons, onder ons, diagonaal voorlangs en achterlangs de weg wezen naar een plek, die we thuis noemen,

groetjes,

Martin

Athy zei

Een kant van Parijs die ik niet ken. Die ene keer dat ik de periferique passeerde was in een lelijk eendje met een minuscuul klein slipje uit het raam aan mijn vinger omdat de was niet op tijd droog was.We hebben, uiteraard wel gelachen.
Groeten terug!!

Athy zei

Aan de andere kant zat een vriendin die haar schone was buiten hing en zo hebben wij de hele rit ons wasgoed gedroogd.Als ik daaraan terug denk schiet ik weer in de lach.

Anne Vellinga zei

daar ben ik dan eindelijk weer op je blog!
en leuk joh - ik herken het natuurlijk helemaal - zowel het vergeten, als het zoeken, als de rit door parijs, waarbij mijn metgezel zijn natte sok op de antenne te drogen had gehangen en die woei er natuurlijk af - daarna een broodje patat.... ach heerlijk allemaal, en allemaal voorbij - snif

Athy zei

maar gelukkig wel genieten van wat ooit eens was;we hebben het wel gehad.groet!!

Corrie zei

Hallo Athy,

Op zoek naar meer info over het lied van Lia Dorana kwam ik hier terecht. Het e-peetje heb ik indertijd grijs gedraaid van Irma la Douce. Ik ben op zoek naar 'De straten van Parijs' .......'Ze zeggen dat het went, maar waar is m'n man, m'vent'.....Ik zie je vaak op FB maar wist niet dat je een blog had.....Mijn laatste blog gaat hierover....

Om onbegrijpelijke redenen komt hier nu Corrie te staan.....

Groeten van Annette Lemaire

Een reactie posten