Begin

30.04.2012

Voor het eerst heb ik getracht een sonnet te schrijven volgens de regels van het spel.Ik ben niet goed in het hanteren van regels.Ik wil ze naar mijn hand zetten of er deuken in maken om te zien tot hoever ik kan gaan.Het heeft iets te maken met volgzaamheid, geloof ik. Maar nu!
Nu wil ik mij de regels van het sonnet schrijven eigen maken.Omdat ik het een mooie vorm vind.Dit is mijn eerste poging:

de woorden zitten in mijn hoofd
maar laten zich niet rijgen
ze hebben mij ook niets beloofd
zo kan ik mijn lied niet krijgen

het beeld is zittend voor het raam
en woorden zoemend achter glas
de vorm die ik nog niet zie staan
het lied dat niemand ooit nog las

toch schrijft mijn pen op het papier
accenten komen en ze gaan
een vers wil steeds nog niet ontstaan

die kleur van woorden mat en stil
het lied dat ik toch maken wil
en dat heb ik dan nu gedaan.

Dan is het geweldig wanneer je iemand kent die je wel om advies durft vragen.Dus heb ik het naar Ton de Gruijter gemaild die mij aanmoedigde en de eerste strofe herschreef zoals hij het zou schrijven ware het zijn sonnet:
de woorden zitten in mijn hoofd
maar rijgen laten zij zich niet
zij hebben mij ook niets beloofd
hoe componeer ik nu mijn lied.

Ik zie het verschil en ik zie dat het beter is, sterker. Of ik, wat ik zie ook een volgende keer zal kunnen hanteren. Het is leuk genoeg om te proberen.Oefening baart kunst.
Ton, dank je wel.


btemplates

8 reacties:

lebonton zei

ik heb het met veel plezier gelezen en maak graag een compliment voor deze eerste schreden op het sonnettenpad.

Athy zei

Dankjewel, Ton, ik hoop op een goed betegeld pad. Groet!!

bert deben zei

altijd mooi als iemand een sonnet aandurft - als tip wil ik graag meegeven om het ook steeds een keer luidop te lezen, zo voel/hoor je zelf al snel of er in de klank iets hapert of verbeterd kan worden. Succes gewenst met de uitdaging!

Athy zei

Dankjewel, die tip zal ik zeker gebruiken.Ik heb Ameland in gedichten proberen te vangen maar een sonnet zit daar niet bij.Een uitdaging is het zeker.Groet, Athy

Anoniem zei

er werd reclame gemaakt voor deze sonnet op facebook
en terecht!

prachtig hoe je de schrijfhobbels verwoord
dat zal menig schrijver herkennen

Athy zei

Ondertussen ligt de valkuil van woorden en regels tellen en op de juiste rijm volgorde letten, wijd open.Dank voor je reactie, Assyke. Groet!!

Anoniem zei

oef zooooo meoilijk een goed sonnet te schrijven, ik kan niet eens sinterklaasversjes laten rijmen...

knap en dapper hoor!:-)

gr enrico

Athy zei

Ha, een nieuw naam op mijn blog.Wees welkom. Ja, ik geloof dat ik ergens mijn tanden in heb gezet.Bedankt voor je reactie. Groet, Athy.

Een reactie posten