voor Leigh

01.05.2012

Al eerder schreef ik over mijn vriendin Leigh die onverhoeds zo erg ziek werd.Gisteren kreeg ik een mail dat zij de handdoek in de ring gooit en zich gaat overgeven aan het onvermijdelijke.De laatste keer dat ik haar bezocht, wist ik niet dat het de laatste keer zou zijn.Tot ziens, zeiden we en met een hand zwaai was ik weg.
Opnieuw heb ik getracht dat wat ik voel in een sonnet om te zetten.Of het gelukt is weet ik niet.Ik was het tellen en op rijm letten ineens beu.Het doorzetten komt wel bij een minder beladen onderwerp.

Sluit alles af wat leven is
betaal de rekening van grote pijn
het lichaam, gevangen in je zijn
je geest gevlucht in diepe duisternis

de tijd van lente was gekomen
en zong van kiem en groei
fruitbomen stralen in hun bloei
en bladeren ritselen groen aan bomen

raak jij nu je pijnen kwijt
dan verlies je ook je leven
het is je om het even

ik snoei een boom tot leven
nog ben je dicht bij mij
na al je lijden bijna vrij.

Na het proberen dat te vangen wat ik voel aan schuld omdat ik leef en zoveel jaren meer dan zij heeft toebedeeld gekregen. En dood gaan zo tegenover alles staat wat de natuur nu laat zien, schreef ik er nog één.Misschien van overgave aan ...

ga vriendin, ga nu in vrede
laat je leven zachtjes,langzaam los
wil nu de eeuwigheid betreden
het groene dal,het zachte mos

waar water al je pijn zal schonen
waar zachte wind je wonden heelt
de zon je beurse lichaam streelt
een nieuwe plek waar jij mag wonen

doe weer je bellen in je oren
lach weer je blije schaterlach
laat alle engelen maar horen

een vrouw, nog jong van jaren
die mens begint een nieuwe dag
komt aan om wijsheid te vergaren.

                                                           Dag lieve lieve Leigh

btemplates

4 reacties:

Anoniem zei

sterkte Athy...



het tweede sonnet is heel mooi
en komt binnen

lebonton zei

gevoel laat zich niet temmen in schema's. moet je ook niet nastreven, hier is een ander doel gediend.

Athy zei

dank je, Assyke, het eerste was meer mijn eigen strijd en bij de tweede was er ineens mijn gevoel. groet!!

Athy zei

Je hebt gelijk, Ton. Dank voor je woorden. Groet!!

Een reactie posten