mijn tuin

De winterslaap voorbij en de tuin ligt aan mijn voeten.
Natuurlijk is het fris om niet te zeggen koud maar de vorst is uit de lucht en het is een windstille grijze dag.Wanneer ik in beweging blijf is het goed toeven op mijn terras.
Rommel, besluit ik rondkijkend, er moet opgeruimd worden.Lege potten in ordeloosheid zowel hier als in de kas. Mijn plan is binnen een minuut gemaakt:het terras uitruimen,lege potten opruimen en waar laat ik de rest. In de schuur, daar een hoek leegmaken en alle kunststofpotten opstapelen en daar ook de lege hanging baskets in leggen.
Dat wordt dan eerst oude aarde achter in de tuin strooien en dat is zwaar en lastig want overal stralen sneeuwklokjes waar ik mijn voet niet op wil zetten.De nieuwe brandnetels zie ik ook al tussen de bedrijven door.Als de stenen potten op hun plek staan heb ik eigenlijk al mijn kruid verschoten.In de schuur een lege plek gemaakt wat betekent dat ik buk,strek,stap en draai op een heel klein oppervlak. Wat daar naar toe moet staat bij elkaar. Dat wordt heen en weer lopen, in en uit mijn tuinslippers stappen, die meenemen naar voren, ik heb natuurlijk net mijn vloer gedweild. Een beetje moedeloos kijk ik rond en zie een drieppots-houder van blik.
Kijk, die kan ik nu voor op de wand schroeven en over een maand kan daar huislook in.
Nieuw idee, nieuwe energie.Actie!
Tuindeur dicht, want de voordeur moet open,maar eerst naar zolder voor een fretboortje, twee kruiskopschroeven en idem schroevendraaier.Weer beneden bedenk ik mij dat een potlood om de gaatjes af te tekenen wel handig is. Dat ligt een trap hoger, bij de schildersezel.
Ik heb een timmermansoog, vind ik zelf. Wanneer ik de eerste schroef wil vastdraaien ontdek ik dat mijn gereedschap aan de andere kant van de met bollen gevulde wasbak ligt.Ik ga natuurlijk niet los laten wat ik net vast heb.Een beetje buigen, een beetje strekken, onderwijl mijn ogen gefixeerd op de schroef, krijg ik alles te pakken en dan hangt het geheel.Een héél klein ietsiepietsie niet recht. Maar ja, ik zal niet beweren dat ik perfect ben.Een kop thee, een half uur op de bank met een boek en ik heb weer wat energie om nog even rond te struinen op het terras. De winter is bezworen.

btemplates

2 reacties:

lebonton zei

tot volgende week, hoor ik net. we hebben heerlijke tuindagen achter de rug, uit de wind in de zon. ik heb er geen verstand van. mijn vrouw doet de groene zaken, ik mag af en toe iets zwaars doen ;-).

Athy zei

Mannen in een tuin...een kleine ramp.Ze kijken nooit waar ze hun voeten zetten en jawel, precies op dat ene bloeiende plantje dat je dan als tuinvrouw precies de hele winter heb doorgeloodst.De bedoelingen echter, zijn altijd goed.

Een reactie posten