fietsen 2




16 april 2010


Wie in dit drukke en volle deel van Nederland van schoonheid wil genieten, moet leren in kleine stukjes te kijken. Dat was mijn gedachte, fietsend naar Harmelen. Deze keer nam ik mijn fototoestel mee.

Op de terugweg ging ik even langs bij vrienden en vertelde van mijn deceptie jegens Natuurmonumenten en het verdwijnen van in praktijk zijnde boerderijen.
Zij echter juichen de veranderingen toe en haalden er een kaart bij waarop de nog komende invulling van het (recreatie)landschap staat getekend. Het verschil tussen ons is dat zij fervente wandelaars zijn en ik liever fiets.
Er komen fruitbomen, struiken en loofbomen verspreid in het land.
Er komt een wandelroute 'waterbeleving' en er wordt ingegaan op de oude historie van het land. Misschien wordt het toch wel wat, al blijft voor mij mijn mening overeind dat een boerderij in vol bedrijf meerwaarde toevoegd aan het landschap.
De twee foto's laten zien wat ik bedoel met klein kijken.
De linker foto is een detail van een wallekant waar de zon op schijnt met speenkruid. In werkelijkheid kabbelt dan het water voorbij en is er een spel van zon en schaduw. Ik kan daar eindeloos naar kijken. De rechterfoto geeft zicht op de zandwinning uit het kunstmatig aangelegde meer. Later zullen daar villa's gebouwd worden. Het geluidsscherm tussen de A2 en Maarssenbroek is verderop duidelijk zichtbaar, komend van een rondje kasteel De Haar. Het vormt een horizon die niet mooi is. Terug naar de rechter foto, kijk je klein, dan stopt je blik vòòr de zandheuvel en heb je een beeldschoon plekje water, oude bomen en een oude schuur. Een beeld van voorbij. (Op de foto klikken geeft een groter beeld).
Er komt ook, direkt vanuit Maarssenbroek een fietsbrug over de A2 die uitkomt in het landschapspark. Er is al een groen lint tussen het park aan de kant van Haarzuilens en de andere kant Leidse Rijn.
Met deze tekst, Fietsen 2, heb ik meer recht gedaan aan wat Natuurmomumenten voor ons in petto heeft.

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten