seizoensarbeid




19 april 2010






Werken in de tuin, het seizoen is begonnen. Het dilemma ook, dat zit er voor mij aan vast. Het dilemma van snoeien, weghalen wat groeit en gezond is, maar op de verkeerde plaats staat. Uitroeien met wortel en tak. Ik neem het mij altijd voor, voer het altijd halfslachtig uit.

De afgelopen winter ben ik goed door gekomen. Beter dan de laatste twee winters hiervoor.

Dus heb ik de conditie om mijn tuin aan te pakken.

Het moet maar een oudedames tuin gaan worden, dacht ik destijds, zonder mij precies te kunnen voorstellen hoe die er uit ziet. Niet leuk, denk ik. Erg aangelegd, vooral struiken.

Die gedachte ben ik kwijt en vanmorgen schaarde ik mij in het koor der herriemakende doehetzelvers met een goed opgeladen snoeischaar. Mijn winterjasmijnhaag is zo'n 10 centimeter terug gedrongen. Het tuinpad is voor het grootste gedeelte ontdaan van mos. Nu nog de uitgezaaide akelei tussen de stenen weghalen, de goudgele paardenbloemen en tussen de planten het uitbundig bloeiende speenkruid.

De rozenstruikjes zijn gesnoeid en van mest voorzien en rondom de bodembekkende fluweelroos heb ik opbindpalen gezet, met op de kop een glazen vogel.

De fluweelroos is inderdaad van roodfluwelen kleur en te groot groeiend voor mijn kleine tuin. Dus stuur ik hem binnen een kring van groene palen, de lucht in.

Elke dag een half tot een heel uur in de tuin, dat moet te doen zijn en zo komen wij de zomer wel door. De tuin en ik. Ik houd van seiziensarbeid.


btemplates

0 reacties:

Een reactie posten