rouwranden en bouwpakket



21 april 2010




Er ligt op de grond van mijn woonkamer een bouwpakket. Het moet eerst volledig uitdrogen, vanwege mogelijke klimatologische omstandigheden. Waar kan dat beter dan voor de kachel die 's avonds nog wel branden wil.
Het wordt een oppottafel met zinken blad en opstaande rand.
Het is jaren geleden dat ik een bouwpakket kocht en het geeft mij een gevoel van 15 jaar jonger.
De nieuwe tafel moet de groene vervangen, die neemt teveel ruimte in op het terras.
Daar heb ik een andere plek voor en om ze allebei op de juiste plaats te krijgen moet er nog veel werk verzet worden.
Dus heb ik de hele ochtend planten verpot, gesnoeid en een hele berg oude aarde, die de winter in plantloze potten heeft doorgebracht, omgekieperd op de stenen.
Daar moest ik wortelresten en andere ongerechtigheden uit vlooien. Vandaar mijn rouwranden.
Heerlijk om in de zon in aarde te wroeten, om kleine diertjes, zoals pissebedden en duizendpootjes er uit te vangen en in een donker hoekje weer weg te zetten. Wanneer dan ook nog een merel fluit op de schutting, ben ik voor een moment totaal gelukkig. Die merel heeft een nest bij de buren. Altijd een te klein nest voor te grote jongen, die ook nog eens zo onhandig zijn dat ze het ouderlijk huis uitdonderen voordat ze vliegen kunnen.
Dan is mijn zo bejaarde poes ineens bijzonder snel. Maar ik nog net sneller! Dat wordt dan twee dagen het kattenluik op slot en een jammerende poes in de kamer. Een paar weken later wordt dan opnieuw een nest gebouwd en begint alles weer overnieuw.
Het was de eerste dag, ook alweer sinds jaren, dat ik zin en energie heb om mijn tuin aan te pakken en weer vorm te geven.
Ik hoop dat we zo'n zomer krijgen die het buiten werken aangenaam maakt.
Het leven is goed.


btemplates

0 reacties:

Een reactie posten