lezen en taal


23 juli 2010

Margriet de Moor: De schilder en het meisje.
Ik heb het gelezen, nee, niet ademloos. Ik heb het regelmatig neergelegd omdat het me te veel werd. Dat zegt wel meer over mij dan over het boek zelf.
Een mooi geschreven verhaal. Omdat ik van af het begin wist dat het niet goed zou aflopen met het meisje, heb ik het als beklemmend ervaren.Geen slecht meisje en toch vermoordt zij iemand.Alleen omdat diegene die haar had moeten opwachten in de haven er niet was, loopt het zoals het loopt. Zoiets simpels kan ook nu, in deze tijd, zorgen voor vervreemding met alle gevolgen van dien.
Verder een goed weergegeven periode in tijd, waardoor oud Amsterdam tot leven komt. Rembrandt loopt door de stad en ik loop naast hem. Een tip van zijn leven is zichtbaar geworden en een tip van het stadsleven van toen. Een eerlijk proces? Ik weet het niet, misschien wel binnen de heersende standen en normen van die tijd.
Het taalverschil was een drempel, de vraagstelling regentesk.Ik denk dat dat laatste het grootste struikelblok is geweest inzake een rechtvaardig proces.
Een boek om te lezen, zeer zeker.

a.vanmeerkerk@zonnet.nl

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten