Orvieto: Duomo




15 augustus 2010

Ergens in een berg papieren op mijn bureau kwam ik een ansicht tegen waarop de Dom van Orvieto staat afgebeeld, tegen de achtergrond van het omringende landschap.
De kaart bracht mij de lust om weer eens in mijn fotoalbum van Italië te grasduinen. Ik heb toch mooie foto's van die kathedraal.
Al houd ik niet van de religies, door de eeuwen heen door instituten bij elkaar gegrabbeld, ik kan niet ontkennen dat veel schoonheid dank zij diezelfde instituten
voor ons bewaard is gebleven.
Kathedralen, oude kerkmuziek, b.v. Abdes Hildegard von Bingen, die in de middeleeuwen componeerde, iets wat zeer opmerkelijk was in haar tijd (1098-1179).
De miniaturen van onze eigen Jacob van Maerlant, die de kunstvorm gaf aan de
middeleeuwse boekkunst. Dat alles was er niet geweest zonder de kerk en zo zijn er natuurlijk veel meer historische schatten, dank zij de kerk.
Kan ik het één verwerpen en het ander liefhebben? Ja, dat kan.
De apostel Paulus schrijft in één van zijn brieven "Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede". Als dertienjarige zag ik daarin een vrijbrief om mijn eigen weg te gaan. Al vind ik die niet altijd even gemakkelijk.

a.vanmeerkerk@zonnet.nl

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten