overgang



06.03.2012

Nu de winter zachtjes wegglipt in het westen en het voorjaar voorzichtig in het oosten over haar horizon gluurt, lijkt de tijd voor even in niemandsland gevangen.
Het wachten is op de sapstroom in de bomen die op gang moet komen.
Ik kijk mijn tuin in waar veel, dor, kleurloos en rommelig is.Mijn vingers jeuken, maar mogen nog niet.Toch begint er bij mij ook iets te stromen.
Ineens zie ik waar mijn glas in lood raam in de tuin kan staan. Ineens krijg ik een idee voor de 65 bakstenen die al jaren tegen mijn schuurmuur staan gestapeld. Het lijkt wel of ik uit mijn winterslaap geschud word.
Nog niet in de tuin maar wel voor de tuin.Wat een energie komt er vrij.
Al die bakstenen door mijn huis naar de achtertuin gesleept. Op de fiets naar het industrieterrein voor botenlak en kwasten.
Vier dagen lang heeft het raam in zijn houten lijst met afgebladderde verf op mijn tafel gelegen en heb ik voorzichtig, om de kleur te behouden, keer op keer de smalle richels gelakt. Mijn kamer opnieuw een atelier.
Alle stenen tegen de schutting gestapeld in verschillende hoogten.De potplanten die de vorst hebben overleefd van hun plastic jassen ontdaan en opnieuw gerangschikt.
De lentepareltjes in de tuin gefotografeerd, de ekster gespot die te grote takken uit een dichtbegroeide boom probeert te plukken.Een komische evenwichtkunstenaar.
Een nieuwe lente en, weldra, een nieuw geluid.

btemplates

6 reacties:

Unknown zei

je bent al helemaal in voorjaarstemming zo te lezen en te zien

lebonton zei

die eerste 2 alinea's zitten boordevol magie. logisch dat je daar energie van kreeg.

Athy zei

Dat begint eigenlijk al op 1 januari, Cor. Dan loop ik mijn tuin in om de toppen van de sneeuwklokjes te tellen.Als ik die zie dan komt alles wel weer in orde. Groet!!

Athy zei

De natuur is één grote samenballing van magie, onderdeel als het is van het kosmische.En wij horen daarbij. Groet!!

Anoniem zei

Wat verwoord je dat toch mooi Athy
als ik dit lees krijg ik ook bijna jeukende vingers
maar dan wel vingers die vastzitten aan nietgroene handen

en wat dat nieuwe geluid betreft
was de ekster stil?
nu ik er over nadenk weet ik niet eens wat voor
geluid ze maken
raar is dat

Athy zei

Assyke, dank je.Nee, die ekster was verre van stil toen hij/zij slag leverde met die te grote tak.Ik dacht aan al het jong dat geboren gaat worden in het voorjaar.
Moeilijk om het geluid van een ekster te beschrijven. Hard, eentonig,twee 'lettergrepen'die steeds herhaald worden.Brutaal en uitdagend.Ik moet altijd om ze lachen.Groet!!

Een reactie posten