werk in uitvoering



17.03.2012

Werk in uitvoering, mijn ondertiteling van het begrip voorjaar.
Er moet geïnventariseerd worden. Zoveel planten moeten verpot, dus hoeveel nieuwe potten heb ik nodig en met welke middellijn; hoeveel zakken potgrond horen daarbij.
Als nu het olijvenboompje in een hele grote nieuwe pot gaat, dan kan de kerstboom in de vrijgekomen...dan gaat de muurbloem.... werk in uitvoering dus.
Terwijl de knoppen van de krentenboom groeien, de meesjes van vorig jaar ze komen openpeuzelen scharrel ik over terras en door de tuin. In mijn hoofd zoemen de plannen en strijden om voorrang.
Mijn bukken moet afgewisseld worden met rechtop strekken, dus loop ik naar de voorkant van mijn huis om de vorstschade te bezien van de struiken aldaar.Dan zie ik iets merkwaardigs. Ligt daar nu een dode ekster op de straat en plukt een familielid aan de vleugel?Ik knijp mijn ogen samen om goed te kunnen zien. De vogel speelt dood.Op z'n rug, pootjes gekromd zie ik toch het koppie bewegen. Wanneer ik dichterbij komt vliegt pikekster weg. Dode ek rolt op zijn/haar pootjes en gaat schuilen onder een auto, één vleugel hangt scheef. Even later fladdert ze een hoge struik in, tegen de muur van een huis. Goed verstopt voor zolang het duurt.
Terug naar mijn 'back-yard'.
Omdat de planten trapsgewijs staan, moet er goed gekeken worden naar de lange fransen onder hen, zodat de kleineren ervoor worden gezet.Passen en meten,sjouwen. Ondertussen alle zintuigen open, want er gebeurt van alles rond mijn hoofd.Pikorde en territorium worden veroverd en heroverd.
Het is allemaal zoals het wezen moet, hier op dit kleine plekje.
De bomen laten hun knoppen zien,er zullen weer blaadjes komen, alles in orde op mijn vijfenvijftig vierkante meter.

btemplates

4 reacties:

svara zei

mooi dat blauw allemaal
geniet!!

Athy zei

Svara, dank je en ik geniet zeker. Van al het grut dat nu op het speellandje speelt, van de fietstochten die weer kunnen door het polderland en ja, van de tuin die nog wacht op ontkiemen en het terras waar het al plezierig toeven is samen met zo'n dikke schommel van een hommel. Groet!!

svara zei

en hier in de tuin verdwaalde verliefde eenden
de ene in de voortuin en de ander in de achtertuin
en maar roepen naar elkaar :-)
elke keer moeten we ze een handje helpen

Athy zei

Er waren twee koningskinderen
die hadden elkander zo lief
ze konden bij elkaar niet komen
het water was veel te diep.
In dit geval geen diep water mar een huizenhoge stenen golf.Groet!!

Een reactie posten