zang


21.03.2012

Wat is dat toch tussen merelgezang en mij.In de schemering en de, nog donkere ochtenduren ontroert het mij het meest. Is dat omdat het geluid laat horen hoe onmetelijk groot de ruimte boven mijn hoofd is? Zingt hij,gezeten op de punt van het dak tegenover mijn voordeur, alleen voor mij? Ik zal het graag geloven.
Maar in de stille avond komt er antwoord van ver weg. Hij zingt en luistert naar wat terugkomt.Een kopie van zijn verhaal, ver weg, voor mij nèt hoorbaar.Hij zingt weer, stilte en het antwoord komt. Ook dat toont de grootte van de ruimte.
Staand op de drempel van mijn voordeur luister ik naar deze samenzang. Het maakt mij weemoedig, verlangend naar....alsof er een heimwee in mij huist waar ik geen woorden voor heb.Naar iets wat ik kwijt ben sinds mijn kindertijd voorbij is maar waarvan de echo zich roert wanneer ik een merel hoor.
Het brengt ook altijd de herinnering aan alle keren dat ik 4 mei meebeleefde met de mensen op het plein toen ik nog een kind was.Veel mensen, in de maat van mijn kinderogen, het wonder van totale stilte, trams en auto's reden immers niet door.Altijd Chopin door een open raam en altijd een merel die zijn lied liet klinken.
Straks zijn er andere merelgeluiden, in mijn tuin vooral. Wanneer de eieren gelegd zijn en andere vogels te dicht in de buurt komen.Wanneer de jongen, nog voor ze maar een beetje kunnen vliegen, al het nest uit wippen en doodstil blijven zitten op een te dunne tak.Hoe vaak ik niet een jong terug zette,sneller dan de kat, ik ben de tel kwijt. Twee, soms drie nesten komen er achter elkaar in de hulstboom bij de buren, die over de schutting richting mijn tuin groeit.Poes is inmiddels te oud om nog voor een mereljong in de pootjes te komen.Toch blijf ik het hele broedseizoen en de tijd van groter groeien, alert.
Ik vind het wel een kompliment voor mijn tuin dat er jaar in jaar uit merelnesten zijn.Nog is het niet zover. Voorlopig geniet ik iedere avond in mijn open deur, van een privéconcert, dat mij, in de schemer en redelijke stilte, ontroert tot in mijn hart.

btemplates

4 reacties:

Anoniem zei

Hey Aat! Even testen of de reacties het nog doen.

lebonton zei

test

lebonton zei

hee, ik kan weer reageren. niet inhoudelijk, want het lijf is moe van de verfkwast en ik ga eten.
maar dan weet je dat 't weer werkt.

groet van ton

Athy zei

Ton dankjewel voor je meeleven.Succes met je gang,het afbreken en opbouwen.Hanteer je verfkwast zoals je woorden, een gedicht van een gang.Groet!!

Een reactie posten