van de hak op de tak



03.04.2011

Wanneer ik de fietstunnel uitkom snuif ik onverwacht een heerlijke bloemengeur op.
Zelden ruik ik iets, al fietsend, dit treft mij in volle glorie.Bloesem, de zoete geur van bloesem.Drie smalle bomen staan samen in bloei.Magnolia's met witte bloemen die samengesteld zijn uit langwerpige wilde blaadjes. Wat een geur. (Bovenstaande foto laat de bloesemboom achter mijn tuin zien.De kleine foto, de krent in de tuin).
Het feest van lente is op dreef.
De bomen lopen uit in rose en witte tinten. De krent staat met een crême kleur op uitkomen en de vroege clematis bloeit over tuinschuttingen lichtrose.
Wat de narcissen en hyachinten betreft zijn we al blasé, anemonen bloeien in het verborgene onder het groen van zevenblad en speenkruid.
Verbaasd ontdek ik dat de fietspaden in groen van uitlopende struiken gevangen liggen.
Gisteren nog kaal, nu met een tere waas. Maar hopen dat de baas van de afdeling groenvoorziening niet beslist dat die struiken gesnoeid moeten worden, want dat gebeurt dan meestal voor de bloei. Zijn wij blij gemaakt met een dode mus.
Mussen zijn er trouwens niet meer rondom mijn huis en tuin. Helaas! Zo'n gezellig neuzelend vogeltje. Bij vrienden in Haarzuilens zijn ze wel en gelijk hebben ze.
Veel broedplaatsen voor ze, die hier allemaal gesaneerd zijn.Woningnood onder de mussen.
Vandaag naar Haarzuilens gefietst, even vrienden zien en ja, ook de mussen.
Er zaten een stelletje in de clematis tegen de muur en bij de voederkokers, vredig samen met een muisje, dat tegen de muur opklauterde, zich vervolgens langs een ijzerdraad liet zakken om te ontdekken dt er niets onderaan die draad hing. Vervolgens klauterde het diertje weer vliegensvlug omhoog. De mussen vonden het prima en wij schoten in de lach.
De afgelopen week, bij de ontdekking van de eerste bloesems vroeg ik mij af of er een noodzakelijk verband is, tussen het uitkomen van de knoppen en de daarop volgende harde wind en regen.Ik zag witte blaadjes dwarrelen uit een boom waarvan de knoppen nog niet eens open waren.
Natuurlijk ben ik calvinistisch genoeg om mij af te vragen of het misschien niet de bedoeling is, dat wij genieten van al dat schoons.
Op de terugweg, tussen de beide wateren door, liep een hond los, die kennelijk de geur van zijn baas kwijt was. Zoals honden dat doen rende hij de, drukke autoweg, over en werd op een haar na gemist. Hij rende meteen weer terug en ook dat ging net goed. Er kwam een jogger, uit de weide waar de hond weer naar terug ging. Wie laat hier nou een hond loslopen, bij zo'n drukke weg, riep ik verwijtend. Maar de hond was niet van hem, zo zei hij. Heel in de verte zag ik een stel mensen lopen, ook met een hond. De hond verdween en ik stapte weer op, mijn mobieltje weer wegbergend. Zou ik echt de politie gebeld hebben? 1 1 2 bel je niet zo snel voor een loslopend dier, dat nu misschien z'n baasje wel gevonden had.
Mijn vrienden in Haarzuilens hebben een mooi dakterras en daarop ook een kas. Vol potjes en bakjes en gezaaide plantjes.
Het is toch wel zo'n aparte wereld vol van kiemkracht en beloftes.
Ik realiseer mij dat ik niet veel in mijn kas kom, waar nog niet alles wat doodvroor, opgeruimd is. Wel ontdekte ik, dat mijn dode chocoladeplant, de cosmos atrosanquineus,tussen alle dorre takken en blaadjes, met twee nieuwe scheuten demonstreert dat er leven is wanneer je het niet meer verwacht. Er ligt dus werk op mij te wachten. Een nieuwe pot met nieuwe aarde voor een nieuwe loot!

btemplates

10 reacties:

Ragfijn zei

Een bloemrijk verhaal. Verrast door de chocoladeplant - waar ik nog niet eerder van had gehoord - googlede ik wat, en kwam tot de verrassende (paas)ontdekking http://chocolademelk.blogspot.com/2008/08/chocoladebad.html waarna een afspraak voor een kuurtje? ... ;)

Groet van Ragfijn

Athy zei

Een chocoladebad? Misschien een leuk verjaarscadeautje, als ik 70 wordt.Kunnen ze een jaar lang sparen. Ik heb wel je 'paas'ontdekking bekeken. Die chocoladeplant is echt beeldschoon.Ik hou van hele donkere,bijna zwart rode bloemen en ze ruiken echt naar chocola.Doet het goed in een pot op een terras. Bij de meeste tuincentra te koop.
Bedankt voor je reactie. Groet!

paco zei

Jammer dat ze zo kort staan te bloeien

Athy zei

Ja, dat is jammer, Paco. Genieten in het hier en nu. Heb gisteren wel mijn droom gekocht. Een stermagnolia.Wordt niet hoger dan 1.50 mtr en bloeit in April met witte,slordige bloemen. Groet!

Anoniem zei

ja, een kleurig en fleurig verhaal (op dat van die hond na dan) en oooh een chocoladeloot...spannend!

Athy zei

Ik geniet zo uitbundig als de natuur zelf. Groet!

Hippocampi zei

heb een foto opgezocht van deze chocoladephoenix en hij is echt mooi; de cosmos en het volbloedige zullen het gedaan hebben;
ik heb ook een struik in de tuin, waarvan men zei, haal toch weg en die uit de doden herrees; ik voelde het gewoon; ik speurde nog leven en nu is het een prachtige struik geworden

groet,

hippo

Athy zei

De wegen van het leven zijn ondoorgrondelijk. Groet, Athy.
Ps.De cosmos atro enzovoorts ruikt werkelijk naar chocola.Vandaar zijn bijnaam. Nogmaals, groet!!

korting oad zei

Informative..

korting oad zei

goed geschreven ..

Een reactie posten