woorden.

18 februari 2010

Woorden, je kunt er mee schrijven, mee spreken.
Woorden kunnen zingen, fluisteren maar ook vernietigen, snijden.
Woorden worden verstaan en begrepen, of niet gehoord, misverstaan.
Woorden kunnen onverwacht uit de hoek komen met humor, venijn.
Woorden kunnen ook zomaar een onverwachte slinger aan het gesprek geven.

Ik houd niet van winkelen.
Boodschappen doen gaat snel. Ik pak wat ik nodig heb en zorg dat ik weer zo vlug mogelijk weg ben. Ook in de stad werk ik mijn programma af. Ik haat even hier kijken, even daar en wat zou er nog meer kunnen zijn. Met uitzondering van een boekhandel. Maar ook dan weet ik meestal wat ik hebben wil. Winkelen is voor mij een haast zakelijke aangelegenheid.
Maar niet vanmorgen.
Ik stap op mijn fiets en realiseer mij dat ik in heel korte tijd een kraammand moet maken. Dat ben ik bijna vergeten.
Een lijstloos plan ontstaat.
In plaats van bruine bonen met... eet ik nu vanavond zoute haring met brood en nog wat.
Het heeft met elkaar te maken. Door het winkelcentrum lopend ging ik aan de visboer voorbij
en besloot ter plekke zoute haring te eten.
Daarna langs de Etos, de speelgoedzaak en Xenos voor een leuke mand, geschikt voor een handvol kadootjes.
"Wilt u er een tasje omheen" vraagt de verkoopster.
"Nee hoor, ik ben al genoeg betast" denkend aan alle plastic tasjes die inmiddels aan mijn voeten staan. Zo'n gedoe, je handen vol tassen.
Opkijkend zie ik het gezicht van de verkoopster en realiseerde mij dat wat ik gezegd heb, zij heel anders heeft verstaan.
Woorden, ze kunnen je beslist een hak zetten.

a.vanmeerkerk@zonnet.nl

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten