einde schooljaar






01.07.2011

Zo goed herinner ik mij nog het verwachtingsvolle, dat bezit van mij nam op de laatste schooldag. Vakantie en dan...een nieuwe klas, nieuwe juffrouw of meester.
'Het is zo oud als de weg naar Kralingen', kon mijn moeder zeggen.
Ook de kinderen van de Paulusschool waren drukker dan druk op het schoolplein, waar ik een plekje zocht om alle afscheidstoneelstukjes van de kinderen te fotograferen.
Maar eerst, het schoolorkest, waarin Lieve speelt. Dus drong ik mij naar voren om alvast wat foto's te maken.
De groene tonnen werden gerangschikt en sommige musici waren aan het inspelen. Een trompetist en een slagwerker, beiden twaalf jaar hadden er goed het ritme in. Lieve moest eerst haar instrument prepareren.Mondstuk en riet en daarna even de spanning wegwerken. Het kon allemaal beginnen.
Voor het orkest stond een pittige jonge dame, die precies wist wie ze in de gaten moest houden en wanneer,juist, de eerder genoemde schoolverlaters, die wat al te overmoedig plezier in het spel kregen.
Ik moet bekennen dat het orkest goed speelde, verder vond ik bijna alles van een bedroevend niveau en dat lag niet aan de kinderen.
De allerkleinsten sprongen eruit. Maar die hadden dan ook een juffrouw die weet dat ze bij haar groep moet blijven, die ook duidelijk weet dat vormgeving belangrijk is.
Alle kinderen, van alle leeftijdsgroepen kenden hele lappen tekst uit hun hoofd. Petje af.Maar er was geen regie; er was geen benul van ruimtegebruik,geen benul van uitlichten, waardoor alles een brei werd van kinderen die hun kunstje deden, zonder spanningslijn, zonder samenhang.Jammer. Creatief spel is uit de mode, al jaren, omdat er geen tijd, geen geld voor is en geen interesse van wat voor onderwijsontwikkelaar dan ook. Nu is het natuurlijk helemaal een linkse hobby.
Laat een kind zo lang mogelijk kind zijn, laat het spelen zo veel als het kan. Spelende kinderen zijn gelukkige kinderen. Het duurt maar zo kort.
In een natuurprogramma van Animal Planet spelen jonge leeuwtjes, zitten elkaar achterna, bijten in elkaars staart en grijpen elkaar.Alles om te leren voor hun toekomst.Zo leren kinderen al spelend wie ze zijn en vooral wat ze zijn. Durfal of dromer. Fanatiek of afwachtend.Leren voor hun toekomst, al spelend.

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten