krent in de boom


20 juni 2010


De krentenboom die ik in mijn tuin heb, al een goede dertig jaren, is langzaam opgekweekt van struik naar boom. Met een mooi knoestig takkenstelsel en een parasolachtig bladerdak.
Ieder jaar eet ik van zijn krenten, die lekker zoet zijn. Tuinvogels lusten ze ook graag.
Ik ben een proefondervindelijk persoon. Het plan in uitvoering roept altijd vragen op die ik niet voorzien heb maar die ik wel moet oplossen. Zo ook bij mijn terrasoverkapping. Het geraamte staat, bijna. Maar vannacht kreeg ik een ingeving die mij voor een uurtje de slaap ontnam.
De helft van mijn krentenboom moet teruggesnoeid, anders komt het frame midden in de krent uit. Maar er moet meer weg. Die middag was een dikke houtduif geland om een paar, nog niet rijpe, krenten te verorberen. Straks gaat dat beest lekker op mijn overkapping zitten, laat een paar stevige flatsen achter, terwijl hij/zij op zijn/haar gemak, zittend op mijn dak de krenten eet. Kijk, zoiets bedenk ik niet van te voren, maar midden in de nacht.
En ik tegen die flatsen aankijken, dacht ik alvast verontwaardigd op voorhand. Er moet dus meer gesnoeid worden.
Ook de roos en de winterjasmijn zijn stevig aangepakt. Hoe erg ik het vind bloeiende dingen weg te snoeien heb ik al tot vervelends toe gemeld. De keerzijde!
Door al dat snoeien is er meer ruimte ontstaan, komen andere planten te voorschijn en komt er plaats om allerlei nieuwe ideeën te gaan ontwikkelen. Bij voorbeeld het idee, niet alles opnieuw vol te proppen, maar ruimte te laten voor een open effect. Wanneer het terras klaar is, gaat de rest uitgedund worden. Goed idee!!

btemplates

1 reacties:

seostilbonleela zei

crazyly insightful post. If only it was as easy to implement some of the solutions as it was to read and nod my head at each of your points

http://www.inuwtuin.nl/terrasoverkapping

Een reactie posten