ontmoeting/kort verhaal, deel 2


12.03.2011

Ze keert haar gezicht naar de zon, genietend, met dichte ogen.
"Heerlijk toch, die zonnewarmte op je huid.Maar ik dwaal af. Weet u, wanneer je zo oud bent als ik, dan wordt de kring van mensen om je heen, steeds kleiner.En toch, ik
ben deel van deze wereld, zo lang als ik leef, dus lees ik mijn krant, bekijk het nieuws, zo blijf ik bij de tijd. Soms denk ik, na weer een dreiging, weer een oorlog, ergens ver weg, waar moet dat heen! Maar dat zei mijn moeder al en haar moeder.Zelf nam ik mij voor toen ik jong was, later nooit zulke dingen te zeggen".
Ze maakt een gebaar met haar handen, als in een verontschuldiging.
"Als je ouder wordt doe je dat kennelijk toch.
Gelukkig heb ik mijn boeken en veel tijd om na te denken. Een paar jaar terug volgde ik kursussen aan de volksuniversiteit, in filosofie. Dat helpt bij het nadenken".
Ze kruist haar enkels en voelt even aan haar haar, dan herschikt ze haar sjaal.
"Ik apprecieer het zeer, dat u zo geduldig naar mij luistert. Dat overkomt mij niet vaak. Wij kunnen alleen maar over kwaaltjes zeuren en over mensen praten die anderen toch niet kennen. Dat denkt men vaak".
Eindelijk kijkt ze opzij.
De man naast haar heeft het zich gemakkelijk gemaakt.Hij zit een beetje onderuit gezakt, zijn ogen gesloten, zijn gezicht naar de zon. Hij trommelt met zijn vingers op zijn knie en een voet beweegt ritmisch op en neer. In zijn oren witte oortjes.
Hij heeft geen woord gehoord van het hele verhaal dat de vrouw hem vertelde.
Ze is totaal verbouwereerd, weet even niet wat te doen. Dan staat ze op, kijkt nog eens goed naar de man die opgaat in de muziek en nu ook zijn hoofd ritmisch op en neer beweegt.

btemplates

8 reacties:

Athy zei

nu pas zie ik dat ik eerst het 2de deel had moeten plaatsen en dan het 1ste. Weet iemand hoe ik dat nog voor elkaar kan krijgen?

Anoniem zei

Ja, alles kopieen, dan de vorige blogs verwijderen en opnieuw plaatsen in andere volgorde.Hoop dat het lukt

kees smit zei

Mooi beschreven, Athy. De halve mensheid lijkt wel met oortjes (en steeds grotere koptelefoons) naar muziek te luisteren en zich voor de anderen af te sluiten.

Athy zei

@ Paco, ik weet niet of ik dat durf.De laatste keer bij zo'n actie was ik van alles kwijt.Laat ik maar op de opmerkzame lezer vertrouwen.

@ Kees, wat goed om je hier te treffen.Tot de volgende keer!

Anoniem zei

ik had 'm een schop gegeven ;)

Athy zei

Zeeschuim, ze besloot de eer aan zichzelf te houden.Ze voelde zich ook wel een beetje belachelijk, denk ik.Groet!

lebonton zei

het valt me op dat in deel 1 en 2, of andersom, veel nadruk ligt op de zon en de warmte op het gezicht.
wel fraai te weten dat naarmate de leeftijd vordert, jeugd groet, dat geeft moed.
erg toch, die oordoppen, ik heb ze ook, maar gebruik ze alleen in huis, ik zou 'het buiten' niet willen missen.

Athy zei

Een treinreis van 2 uur, in mijn kleine eentje, dan wil ik ook wel eens muziek in mijn oren hebben. Groet!

Een reactie posten