wereldomvattend



24.03.2011

Op zoek naar een mooie zin, kwam ik de volgende tegen "Wij rouwen om haar die van haar hielden".
Zoals dat kan, wanneer je nog niet je schild opgetrokken hebt voor de dingen van alledag die komen gaan, kwam deze zin binnen en vormde een rij van gedachten en herinneringen.
Rouwen met hen die rouwen. Wanneer je diep van binnen rouwt, rouw je om alles. Binnen je eigen kring van mensen, maar ook om alles wat er verkeerd is gegaan en gaat, in de wereld.
Ooit liep ik over het Damrak met een collega van de massage opleiding die ik volgde.Wij hadden het over een ramp, ergens in Latijns Amerika en zij zei:
"Al het verdriet, alle jammerklachten die opstijgen vanaf de aarde, de kosmos in, er is één grote aura rondom de wereld van jammer en leed.Hoe heeft dat zijn neerslag in ons leven?"
Niet lang daarna werd ik weduwe. En op een nacht droomde ik dat ik op mijn buik lag en een groot rond vel vasthield,strak gespannen als van een grote trom, vast gehouden door een grote kring van vrouwen samen met mij.
Op het moment dat ik zei "het is te groot voor mij om alleen te dragen",doelend op het verdriet van mij en mijn dochters, werd ik wakker.Opgenomen in die kring van vrouwen voelde ik mij gedragen en vanaf dat moment was de vlam van vertrouwen dat het goed zou komen, aanwezig.
'Wij rouwen met hen die van haar hielden'.

Wij rouwen wij klagen
noemen steeds jouw naam
speuren nog de hemel af
jij bent weg gegaan.
Vertellen hoe je was
wie je bent geweest
spitten de verhalen door
van elk familiefeest.
Wij voelen zò de lege plek
de wond ons toegebracht
waar jij eens liep,eens sprak,
ooit was, dààr is het
zwarte nacht.

btemplates

8 reacties:

Ragfijn zei

Och wat heb je dit zuiver opgeschreven.

Je zocht op de juiste plaats, wat een troostrijke zin vond je daar.

Ze maakten je wakker
je hoefde niet alleen te dragen ...

Groet van Ragfijn

Athy zei

Dankjewel, Ragfijn, voor je lieve woorden. Groet, Athy.

lebonton zei

geen woorden van mij, stilte.

Athy zei

in stilte ervaar ik. Groet!

Anoniem zei

athy, wat een mooi en ontroerend blog is dit en je droom zo troostrijk

Athy zei

dankjewel, en die troost zit onder mijn huid. Groet!

Zielenroerselen zei

Inderdaad, geschreven vanuit een puur, zuiver gevoel.
Geweldig om je gedragen te weten.
Wat een troost en wat een kracht.
Lieve groet aan jou, Athy!

Athy zei

Dank voor je reactie, Arda.
Lieve groet terug, Athy.

Een reactie posten