sneeuwstorm



Misschien ben ik er gevoelig voor geworden, inspelen op angstgevoelens. Ik haat het en laat het toch aan mij gebeuren.
Vrijdagavond j.l. SBS-6 en de weerman. Piet Paulusma. Een man die er een handje van heeft om een simpel weerbericht uit te vergroten tot gevaar!!!!!!!!!!!!

Een stevige wind wordt storm, kans op windstoten zelfs.
En afgelopen vrijdag zelfs sneeuwstorm over Nederland.
Gevaar voor gladheid en een te kort aan strooizout.
Er is geen woord miszegd, maar de manier waarop het gebracht wordt en herhaald, werkt wel degelijk in op angstgevoelens.
Ook programma's die aansluiten op het nieuws, hebben er tegenwoordig een handje van om zaken uit te vergroten. Het levert regelmatig een hype op.
Toch moet je van goede huize komen om er niet in mee te gaan. Mij lukt dat niet helemaal, ook al stribbel ik tegen.

Die vrijdagavond ging ik naar bed, nadat ik eerst twee ragebollen bij de tuindeur had neergezet. De kas achter in mijn tuin heeft ramen van dun glas, 3.mm.
Wanneer daar een dik pak sneeuw op valt, kunnen de ruiten breken. Er was zware sneeuwval, sneeuwstorm voorspeld en zou ik 's nachts wakker worden en een dikke sneeuwdeken op mijn kas zien liggen, hoefde ik tenminste niet eerst door de voordeur naar de schuur, om terug, door de tuindeur naar mijn kas te lopen.
Ik sliep onrustig, werd vaak wakker, gluurde dan even naar buiten, geen sneeuw. Even een sanitair uitstapje en ik hoorde de wind loeien door het luchtrooster.
Oh, lieve help, dacht ik, daar heb je de sneeuwstorm. Maar de bomen buiten, bewogen nauwelijks. Ik keek nog eens verwijtend naar het rammelende luchtrooster, mompelde 'Piet Paulusma' en kroop met koude voeten, terug in mijn bed.
Zaterdagmiddag zou ik een vergadering hebben in Maarssen en opgehaald worden met de auto. Ik ben geen autoliefhebber na een frontale botsing jaren geleden.
Het bericht op de radio, dat er ergens een auto geslipt was, op een andere auto botste na eerst een boom te hebben geraakt, deed mij geen goed. Drie mensen, op weg van iets, naar iets en dan volkomen onvoorbereid vind je je dood. Op een gladde witte weg in een wit koud land.
Arme mensen.
Ik zag trouwens later wel opnamen van weers- en verkeerssituaties die het taalgebruik van de weermannen recht deden. Wij, rond de A2 bleven in de luwte. Wind, maar geen storm, sneeuw, maar niet veel.
Nieuwsuitzendingen en andere nieuwsprogramma's bleven over sneeuw, zout, gladheid e.d. hun zendtijd vullen. Het kon dus nog steeds ook bij ons gebeuren.
Maar dat gebeurde niet.
In ieder geval is Januari nu eens niet die saaie, eindeloos durende grijze regenmaand. We hebben een echte winter.

btemplates

0 reacties:

Een reactie posten